טיפול בתינוקות וילדים ברפואה סינית

היות ומבחינה גופנית המבנה הפנימי של תינוקות וילדים שונה ועדין יותר לעומת מבוגרים, מתייחסת הרפואה הסינית לטיפול בהם באופן שונה מהטיפול במבוגרים.

על פי הרפואה הסינית, אנרגיית הצ'י של ילדים ותינוקות שונה משל מבוגרים ולרוב מגיבה מהר יותר.

הרבה פעמים יוכלו מספר פעולות פשוטות לאפשר לילדכם לנשום טוב יותר, להרגיש טוב יותר ומלא יותר בביטחון, באופן כללי לשפר את מצבו הרגשי והגופני.

מומלץ לבצע טיפולים תדירים לשמירה על הבריאות הכללית של ילדים ותינוקות ולשמירת הקשר עם המטפל.

יש הטוענים כי המטרה היא חיזוק המערכת החיסונית שלהם, אנחנו אוהבים לטעון י המטרה היא איזון המערכת החיסונית שכן תגובה חיסונית חזקה מדי גם היא אינה מומלצת.

השפעת הדיקור הסיני על ילדים ותינוקות חזקה ומהירה יותר מאשר אצל מבוגרים ממספר סיבות, הראשונה שבהן היא העדר חסימות מורכבות בערוצים השונים בגוף.

הטיפול בילדים ותינוקות יהיה לרוב פשוט והתוצאות ניכרות בצורה מהירה וטובה .

מערכת החיסון של ילדים ותינוקות

מערכת החיסון מתגבשת בשנות החיים הראשונות. ידוע כי ככל שמערכת החיסון בשנות החיים הראשונות מתפתחת כשורה, כך יחווה הילד פחות מחלות בילדותו ובבגרותו.

מערכת החיסון מושפעת מהמטען הגנטי איתו אנו נולדים, ממגוון השפעות סביבתיות (וירוסים ומחלות מדבקות, זיהום אוויר וכד') ומתזונה.

בקרב תינוקות יונקים מושפעת מערכת החיסון גם מתזונת האם.

גורם נוסף המשפיע על מערכת החיסון הוא מצב רגשי ונפשי.

אצל ילדים ותינוקות, בדומה למבוגרים, קיים קשר ישיר בין המצב הנפשי והמצב הפיזי.

הרפואה הסינית מזהה ונוגעת באותם אלמנטים רגשיים העלולים לגרום למחלות אצל תינוקות וילדים ומטפלת בהם. הטיפול בדיקור סיני הוכח כמשפיע לטובה על מערכת החיסון בילדים ותינוקות, הוא מאפשר איזון של הגוף וכתוצאה מביא להרמוניה גופנית ונפשית ומקל על ההתמודדות של הילדים והתינוקות עם אתגרי החיים .

יתרונות הטיפול בדיקור סיני בתינוקות

יתרונה של שיטת הדיקור הסיני בתינוקות ובילדים פעוטים, שאינם יודעים לבטא את עצמם ולהסביר מה מציק להם, בכך שהיא יודעת לזהות ולאבחן בעיות פנימיות שמשפיעות על תפקודו של התינוק באמצעי אבחון פשוטים: אבחון באמצעות הלשון, הפנים והדופק.

באמצעות הדיקור הסיני ניתן לטפל ביעילות במגוון בעיות וקשיים המאפיינים תינוקות כגון: כאבי בטן וגזים בתינוקות, נזלות כרוניות, הצטננות, כאבי אוזניים, אלרגיות, חום, דלקות, אפטות בפה, שלשולים והקאות, בעיות נשימה, קשיי הרדמות וחוסר שקט בשינה.

כמו כן, פעוטות רבים אשר עוברים לאכילת מזון מוצק, סובלים מכאבי בטן וגזים שנגרמים מרגישות למזונות שונים (הנפוצים בהם הם רגישות לחלב, קמח לבן וסוכרים) עליהן ניתן להתגבר באמצעות דיקור סיני המשולב בתזונה נכונה.

יתרונות הטיפול בדיקור סיני בילדים

אצל ילדים גדולים יותר, הרפואה הסינית עוזרת בטיפול ובאבחון במצבים כגון: היפר אקטיביות, הרטבת לילה, בכי לילה, כאבי גדילה, הפרעות אכילה, כאבי ראש, בעיות נשימה (אסטמה, סטרידו), עצירות ושלשול.

מכיוון שהטיפול בדיקור אינו כואב ומתבצע בהרמוניה באווירה נעימה על ידי מטפלים שהתמחו בדיקור סיני בילדים, ניתן להשיג שיתוף פעולה מצד הילדים, מה שתורם מאוד להצלחת הטיפול .

מחטים מיוחדות לילדים ותינוקות

בדיקור בילדים משתמשים המטפלים במחטים מיוחדות, קטנות יותר ודקות יותר לעומת אלו של המבוגרים, אשר דקירתן כמעט ואיננה מורגשת.

המחטים מושארות בגוף זמן קצר יחסית של מספר שניות עד מספר דקות (תלוי בגילו של הילד ובבעיה ממנה הוא סובל).

בטיפול גם נעשה שימוש במדבקות קטנות עם מחט בגודל קטן ממילימטר שמשאירים לאורך זמן על נקודות הדיקור על מנת לשפעל את הנקודה לאורך זמן ובשונישין - טכניקה משולבת של אקופרסורה ועבודה על הערוצים השונים בגופו של תינוק.

לאחרונה נרשם גידול חד בכמות הילדים המטופלים עלי ידי דיקור סיני ונראה שמגמה זו נמצאת באופן כללי בעליה .

אז איך אנחנו מטפלים בתינוקות?

בפגישה הראשונה אנחנו עורכים תשאול - מאבחנים את התינוק באמצעות הסתכלות ומישוש ובאמצעות אבחנת דופק (מקשיבים לדופק בכמה עמדות בפרקי הידיים).

אבחנת וריד באצבע המורה, אבחנת לשון ובטן ותשאול על מצבו של התינוק.

הדיקור עצמו נעשה באמצעות מחטים עדינות, דקות במיוחד ולא מכאיבות.

ייתכן שהטיפול יצריך טכניקה נוספת כמו טיפול במגע (שונישין או טווינא) או חימום איזורים מסויימים.

במידת הצורך נמליץ על פורמולה (צמחי מרפא סיניים), שינויי תזונה או תוספים, שימוש בתכשירים וכו’.

ברוב המקרים נזמין לסדרת טיפולים קצרה, ולפעמים נמשיך בעוד כמה טיפולים - לפי הצורך כמובן .

תינוקות וילדים ברפואה הסינית

לרפואה הסינית יש הסתכלות מיוחדת על תינוקות וילדים, והבנה שהם שונים ממבוגרים במספר רבדים ולכן הטיפל בהם ייחודי. להלן כמה עקרונות בסיסיים:

הסתגלות של מערכת העיכול והנשימה בתינוקות:

תינוקות נולדים עם מערכת עיכול ומערכת נשימה שאינן מורגלות באכילת מזון או בנשימת אויר.

העובר ברחם לא נושם לבד ולא אוכל לבד אלא באמצעות אימו, אלו שני האיברים היחידים שאינם עובדים ברחם. נשימה ויצירת אנרגיה ממזון באופן עצמאי הן אבני יסוד בהתפתחות ההתחלתית של התינוק הרך. לעיתים קשיי ההתחלה כמו גזים, ריפלוקס תינוקות, ריפלוקס סמוי, פליטות מרובות, חוסר שקט, בעיות בהנקה, חרחורים, שיעול, שיהוקים, אף סתום ונזלת ועוד, קשורות כולן בתהליך ההסתגלות של מערכת העיכול והנשימה, שיכול להיות מאוזן ושלם יותר באמצעות דיקור סיני וצמחי מרפא.

פוטנציאל יכולת הריפוי

המערכות והאיברים אצל תינוקות (כמו גם המרידיאנים והצ’י) עדינים מאוד ולכן הטיפול בהם צריך להיות עדין בהתאמה.

כשמטפלים בתינוקות בדיקור סיני, חשוב לזכור שגלום בהם פוטנציאל של יכולת ריפוי טבעית עוצמתית יותר מאשר אצל אנשים מבוגרים.

מערכות גופם של תינוקות הן כמו לוח חלק שלא כתוב עליו דבר בתחילת דרכם ולמרות שהם נוטים לחלות מהר והרבה, ברוב המקרים אנחנו עדים להתאוששות מהירה וטובה יחסית .