top of page

טיפול בחרדה ברפואה סינית

סובלים מחרדה וממתח? האם חשבתם מהי בעצם חרדה?

החרדה הינה תופעה שמרבית האנשים יחוו ברמה זו או אחרת כתגובה למצב מתח שהם חשים או חשו בעבר רגש שלילי בגללו .

חרדה הופכת לפתולוגית ודורשת התייחסות וטיפול כאשר היא פוגעת באיכות החיים של המטופל, כאשר היא ממושכת, אינה רציונלית, וחורגת בפרופורציה שלה ביחס לגורם הראשוני אשר יצר אותה מלכתחילה.


מהם הסימפטומים האופייניים לחרדה?

חרדה מאופיינת במתח וחוסר מנוחה, רעד, פעימות לב חזקות, יובש בפה, הזעה בכפות ידיים, שלשול, תחושת גוש בגרון או בחזה, חוסר יציבות רגשית, לחץ דם גבוה, סחרחורות, נדודי שינה, פגיעה בתיאבון, עייפות, אין אונות או היעדר עניין ביחסי מין, כאבים בחזה, נשימה מואצת, כאבי ראש, מתח שרירי וחשיבה אובססיבית.


מהם הגורמים העיקריים לחרדה?

חרדה יכולה לנבוע מהפרעות בבלוטת התריס, נפילת סוכר, גיל המעבר בנשים, חוסר איזון הורמונאלי, מתח, הפרעות פוסט – טראומטיות, דיכאון, בעיות לב, אלרגיות למזון, תזונה לא מאוזנת, סמים, אלכוהול , קפאין, תרופות מרשם, בעיות שינה והפרעות בבלוטת יותרת הכליה (אדרנאל).



מהם חמשת האיברים הקשורים לאישיות ברפואה הסינית?

ברפואה הסינית המסורתית ישנם חמישה איברים מרכזיים (איברי ה- zang) שלכל אחד מהם מיוחס פן מיוחד או נטייה מסוימת באישיות שלנו:

הטחול – כשהוא תקין קשור לאמפטיה ומבחינה פתולוגית קשור בדאגה מוגזמת וחשיבת יתר.

הכבד – קשור לאסטרטגיה ותכנון, ל כעס , ופתולוגית קשור להתפרצויות כעס חוזרות , תסכול, הדחקה וקינאה.

כיס המרה - קשור ליכולת להוציא לפועל ופתולוגית קשור לתסכול או לחוסר יכולת לממש, ל קושי בלקיחת החלטות .

הכליות - קשורות לכוח רצון וליכולת להכניס אוויר ופתולוגית קשורות לפחד משתק בשל דאגות כלכליות או הישרדותיות ולבהלה .

הריאות – באופן תקין קשורות ליכולת להוציא אוויר ולשחרר צער ובאופן פתולוגי קשורות לאגירת צער ,וחוסר יכולת לשחרר .

ברפואה הסינית המסורתית, חרדה מיוחסת לחוסר איזון אנרגטי של הלב-תודע ה ואי יציבות של הנפש המאוחסנת בלב, ה- shen.

הלב מהווה את קיסר האיברים. כל פגיעה אנרגטית באחד מן האיברים עלולה להוביל לעוד פגיעות באיברים נוספים, ולהוביל בסופו של דבר לפגיעה ב- shen שמאוחסן בלב.

מאיזה גורמים נפגעת הנפש המאוחסנת בלב?

1. חולשה אנרגטית של הלב

האנרגיה של הלב מושפעת מצער, דיכאון ואבל. הלב נחלש גם כאשר לאורך זמן הטחול אינו מייצר מספיק אנרגיה כללית לצרכי הגוף. הזעה מוגברת בגלל חום, טמפרטורה חיצונית גבוהה, או איבוד נוזלים מוגבר, כל אלו יפגעו בצ'י של הלב כיוון שזיעה נחשבת לנוזל של הלב .

2. חסר דם הלב

רגשות קיצוניים וממושכים גורמים לחוסר יצור מספיק של דם על ידי הטחול. בנוסף, כל חסר של דם הכבד בסופו של דבר יוביל לחסר דם בלב )דרך המעגל המזין(. איבוד דם רב עלול לגרום לחסר דם בלב במיוחד אם מופיע דימום רחמי. זאת מכיוון שהלב והרחם קשורים ביניהם באופן ישיר.

3. חולשה של האנרגיה היינית של הכליות והלב

ברפואה הסינית המסורתית, מערכת היחסים שבין הלב והכליות היא אחת ממערכות היחסים הבסיסיות ביותר של הגוף והנפש. ברמה הגופנית מי הכליות )אנרגיה יינית( שומרים על האיזון של אש הלב ומונעים התחממות יתר. ברמה הנפשית, אש ה- shen נובעת מן ה- kidney jing – תמצית הכליות. אם ה- kidney yin נפגע כתוצאה מעודף עבודה, עודף פעילות מינית, חוסר מנוחה מספקת, גיל וכו'. תתכן פגיעה בקשר שבין אש הלב ויין הכליות )דרך המעגל המבקר(. במקרה זה מי הכליות לא שומרים עוד על אש הלב. הלב יוצא משליטה. עודף האש בלב מובילה ל לפגיעה ב-shen וכתוצאה האדם עלול ללקות בחרדה קשה.

4. חולשה אנרגטית של הלב וכיס המרה

מצב זה מתאר דפוס אישיותי מולד או נרכש. כאשר זהו דפוס מולד יתכן כי הדבר נגרם כתוצאה משוק בזמן ההריון שפגע ב-shen של העובר המתפתח. יתכן גם מצב שילד גדל בסביבה בעייתית, ועבר התעללות או מצבים מל חיצים ומפחידים. בזמן הילדות ה shen עדיין אינו יציב וניתן להשפעה בקלות. כל מצב מפחיד או אלים יכול לגרום לפגיעה ב-shen.

5. לחות וחום

לחות וחום נוצרים במספר דרכים.

- נוכחות לחות כתוצאה מחולשה של הטחול או צריכת יתר של מזונות מייצרי לחות .

- צריכת יתר של מזון חם ולח – עשיר, שומני, מתוק ומתובל וצריכה של אלכוהול.

- כל מצב בסיסי של עודף חום בגוף, עקב סטגנציה של צ'י הכבד יחד עם חום או אש, חסר יין או פלישה חיצונית של חום יגרמו ל הפיכת הנוזלים ללחות לחות פתולוגית מפריעה לזרימת הצ'י והדם בגוף


מהי גישת הטיפול במצבי חרדה באמצעות רפואה סינית

המטפל ברפואה סינית מאבחן את השורש למצב חוסר האיזון ממנו סובל המטופל. המטפל עושה זאת באמצעות כלי האבחון של הרפואה הסינית: אבחנת דופק, לשון, אבחנת גוף, אבחנת בטן גב ואבחנה ערוצית וכמובן תשאול מפורט של המטופל המתייחס לבעיית החרד ה ובנוסף לכל יתר הסימפטומים הגופניים – נפשיים שלו. לאחר ביצוע האבחנה המטפל קובע אסטרטגיה טיפולית שתתבסס על תכנית דיקור, מתן צמחי מרפא ולעיתים הנחיות לאורח חיים .




bottom of page